Hygiëne protocol

Een goede persoonlijke hygiëne van medewerkers helpt om verspreiding van micro-organismen van medewerkers naar patiënten te voorkomen. Zie het VWT richtlijn op de RIVM website.

Waarom?
Infectiepreventiemaatregelen in de praktijk van GOED Fysio richten zich op het voorkomen van (zorg gerelateerde) infecties bij patiënt en medewerkers door de kans op overdracht van micro- organismen, zoals vegetatieve bacteriën, bacteriesporen, mycobacteriën, virussen, schimmels en gisten, zoveel mogelijk te beperken. Bij medewerkers met een infectie is er een groot risico op verspreiding van micro-organismen naar patiënten en/of collega’s.
Zie onderwerp: infectie/ aandoeningen bij medewerkers

Wanneer?
Alle disciplines tijdens hun dagelijkse werkzaamheden met betrekking tot het behandelen van en spreken met patiënten.

Werkwijze
Opgesomd zijn de onderwerpen en richtenlijnen.

Infecties/aandoeningen bij medewerkers
Indicaties die gemeld moet worden:

  • aanhoudende diarree/ overgeven
  • hepatitis A
  • nagelbedontsteking
  • contact met waterpokken of gordelroos
  • herpes labialis
  • conjunctivitis
  • koorts

Kleding en schoeisel
Draag dagelijks schone werkkleding en draag werkkleding:

  • die het lichaam minimaal van schouder tot de bovenbenen in zijn geheel bedekt;
  • die gesloten is (dus geen openhangende werkkleding);

Het dragen van eigen kleding is toegestaan mits deze:

  • wordt gedragen onder de werkkleding (dus geen vest over de kleding heen).
  • Het dragen van een hoofddoek is toegestaan.
  • Draag schoon schoeisel van goed te reinigen materiaal.
  • Reinig schoeisel met zichtbare verontreiniging direct.

Nagels

  • Houd de vingernagels kortgeknipt en schoon.
  • Draag geen kunstnagels (van bijvoorbeeld gel of acryl) aan de vingernagels.

Haarverzorging

  • Zorg voor een kortgeknipte baard/snor die niet in contact kan komen met (de omgeving van) de patiënt. Voorkom zoveel mogelijk om met de handen het haar of het gezicht (vooral rond mond, ogen, neus) aan te raken.
  • Zorg voor een verzorgd en fris kapsel.

Hoest-, snuit- en toilethygiëne

  • Hoest/nies met een afgewend gezicht.
  • Hoest/nies met een papieren zakdoek/tissue voor de mond of, indien er een papieren zakdoek/tissue ontbreekt, in de elleboogsplooi.
  • Gebruik een papieren zakdoek/tissue bij het snuiten van de neus.
  • Gebruik een papieren zakdoek/tissue eenmalig en gooi deze na gebruik direct weg
  • Pas direct handhygiëne toe na hoesten, niezen, snuiten en/of toiletbezoek.

Handen desinfecteren
Voorafgaand van elke afspraak met patiënt. Na:

  • Hoesten, niezen en snuiten.
  • Toiletgebruik.
  • Contact met lichaamsvochten zoals speeksel, snot, braaksel, ontlasting, wondvocht of bloed.
  • Contact met vuil textiel of de afvalbak.
  • Schoonmaakwerkzaamheden
  • Elke afspraak met patiënt.

Handen wassen gaat als volg:

  • Gebruik stromend water.
  • Maak de handen nat en doe er vloeibare zeep op.
  • Wrijf de handen (gedurende 10 seconden) over elkaar en zorg ervoor dat water en zeep over de gehele handen worden verdeeld.
  • Let op de kritische punten: was ook de vingertoppen goed, tussen de vingers en vergeet de duimen niet.
  • Spoel de handen al wrijvend af onder stromend water.
  • Droog de handen af met een papieren handdoek en gooi deze direct na het afdrogen van de handen weg.

Eten en drinken

  • Eet en drink niet in ruimten waarin patiëntgebonden werkzaamheden plaatsvinden behalve in kamer 15 tijdens de daarvoor bestemde lunchpauzes. In de behandelkamer mag achter het bureau gegeten worden mits je het achteraf schoon achterlaat.
  • Na de lunchpauze worden borden, bestek, bekers direct afgewassen.
  • Etensresten worden opgeruimd in de daarvoor bestemde locatie.

Behandelbank

  • Vervang de dekjes van behandelbank dagelijks.
  • Patiënten nemen een eigen handdoek mee voor op de behandelbank.
  • Na gebruik van een patiënt dient de hoofdsteun van behandelbank gedesinfecteerd te worden.

Verwachtingen patiënten

  • Bij verkoudheid en/ of koorts verzoeken wij u niet te komen. Hetzelfde geldt voor de therapeut: bij koorts wordt er niet gewerkt.
  • Indien onze medewerker twijfelt over uw hygiëne mag hij de behandeling weigeren.
  • Iedere cliënt wordt verzocht een eigen (grote) handdoek mee te nemen.
  • De therapeut wast voor iedere patiënt haar handen. De handen worden gedroogd met papieren doekjes.
  • De behandelbank, oefenmaterialen en veel gehanteerde oppervlakken worden na gebruik gedesinfecteerd.
  • De therapeut draagt, indien noodzakelijk bij mensen die in een risicogroep vallen, een mondkapje en eventueel handschoenen tijdens de behandeling. De handschoenen worden na iedere cliënt verwisseld, het mondkapje na 3 uur.
  • Behandeling gebeurt met uw instemming en op eigen risico.
  • Wij kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor eventuele besmetting.
  • Wij zorgen voor voldoende luchtcirculatie in alle ruimtes.
  • Ten behoeve van de hygiëne dient u bij aanvang uw handen te wassen.
  • In de oefenruimte dient u gepaste kleding te dragen passend bij inspanning.
  • In de trainingsruimte dient u een handdoek te gebruiken.
  • U dient alle apparatuur schoon te maken na gebruik.
  • Sportschoeisel is verplicht in de oefenzaal. Dit betreft schoeisel waarmee u niet buiten loopt (ook niet vanaf uw auto of fiets).
  • U bent vrij om gebruik te maken van douche en kleedkamer. Wij verzoeken u om deze ruimte netjes achter te laten.