Dry needling

Afspraak maken
Dry needling is een methode om triggerpoints, ook wel spierknopen genoemd, te behandelen. Triggerpoints kunnen zorgen voor pijnklachten die uitstralen over een groter gebied dan alleen de spierknoop zelf. Door met een klein acupunctuurnaaldje in de spierknoop te prikken ontstaan er zogenoemde ‘twitches’, dit kan je vergelijken met een lokale kramp. Door deze twitches ontspant de spier weer en zullen de pijnklachten afnemen. Deze behandelmethode wordt vaak een week of 6-7 herhaald gecombineerd met oefeningen.

Wat kan ik verwachten van een therapeut die dry needling uitvoert?

Dry Needling wordt als therapie gegeven door een therapeut die een aanvullende cursus heeft gedaan om dit te kunnen beheersen. De therapeut zal je meenemen in de behandeling en uitleg geven over wat de therapie in houd.

Hoe ziet een behandeling eruit?

Bij de behandeling wordt eerst uitgevraagd door de therapeut welke klachten u heeft en in welk gebied ze dan wel niet uitstralen. Door dit uitstralingsgebied te detecteren wordt er besloten in welk gebied het naaldje gezet wordt. Dit naaldje zal kort in de spier aanwezig zijn, waarbij op verschillende plekken geprikt wordt om het gebied af te zoeken naar spierknopen. Eenmaal een spierknoop gevonden kan de patiënt een zogenoemde twitch ervaren. Hierna ontspant de spier zich. De therapeut zal aansluitend aan de behandeling nog (rek)oefeningen meegeven om thuis uit te voeren.

Verwijzing en vergoeding

Dry needling wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering. En kan gegeven worden met of zonder verwijzing van de huisarts. Wij hebben contracten met alle verzekeraars.

Met de volgende klachten kunt u terecht bij ons voor dry needling:

• Uitstralende pijn
  • Spierspanning
  • Klachten in been-,rug-, nek- of armspieren
  • Triggerpoints

U kan terecht voor dry needling bij Mark Burkman, Joachim Sojinu en Karin van Baaren.